Jak powstaje prąd elektryczny? Jak dostarczyć energię elektryczną z elektrowni do Twojego domu? Dlaczego potrzebujemy sieci elektroenergetycznych? Dzięki innowacyjnym zajęciom zorganizowanym przez Polskie Sieci Elektroenergetyczne uczniowie klas 7-8 w 24 szkołach na Mazowszu znają już odpowiedzi na te pytania. Najnowszy projekt edukacyjny PSE „Akademia Mocy” pozwolił uczniom poznać w praktyce, co oznaczają podstawowe pojęcia z fizyki i zagadnienia związane z energetyką.
Pierwsza edycja rozpoczętego we wrześniu programu „Akademia Mocy” dobiegła końca. W ramach akcji PSE zorganizowały 51 spotkań edukacyjnych dla 1769 uczniów z klas 7-8 w 24 szkołach zlokalizowanych na terenie budowy linii 400 kV Kozienice – Miłosna i 400 kV Ostrołęka – Stanisławów. Uczniowie mogli m.in. przy użyciu generatora Van de Graaffa wytworzyć pioruny, zbadać czym jest plazma, uruchomić świetlówki bez podłączenia do gniazdka, sprawdzić pobór mocy poszczególnych urządzeń oraz natężenie pola elektromagnetycznego, a w wielkiej klatce Faradaya przekonać się, jak uchronić się przed burzą.
- Jako firma odpowiedzialna społecznie prowadzimy działania na rzecz mieszkańców w gminach, w których realizujemy inwestycje przesyłowe oraz posiadamy już działającą infrastrukturę najwyższych napięć. Nasz program jest skierowany do uczniów szkół podstawowych i odpowiada na ich potrzeby wykraczające poza ramy tradycyjnej edukacji. Wykorzystaliśmy nowoczesną formę przekazu, by zdobywana wiedza była jak najbardziej atrakcyjna i przyjazna dla uczniów – podkreśla Małgorzata Krzanowska, która koordynuje projekt.
PSE dzielą się dobrą energią
Program spotkał się z zainteresowaniem uczniów, a także nauczycieli oraz dyrektorów szkół, którzy podkreślili atrakcyjną formę prowadzenia zajęć oraz duże zaangażowanie uczniów.
- Poprzez realizowane działania edukacyjno-informacyjne chcemy budować silne i pozytywne relacje z lokalnymi społecznościami. „Akademia Mocy” wpisuje się w tę strategię w zakresie edukowania otoczenia o roli i misji PSE jako operatora Krajowego Systemu Elektroenergetycznego – mówi Leszek Piątkowski, współkoordynator projektu w PSE.
W 2022 roku PSE planują kontynuację programu. W 32 dolnośląskich i mazowieckich gminach odbędzie się aż 117 wydarzeń, w których udział wezmą uczniowie z 54 szkół podstawowych.