W dniach 13-22 września 2021 r. w szkołach podstawowych:
- ZSiPO w Magnuszewie,
- Jana Pawła II w Chmielewie,
- Stefana Czarnieckiego w Rozniszewie,
- Adama Mickiewicza w Wildze,
- Batalionów Chłopskich w Siedzowie,
- Warszawicach,
- Cypriana Kamila Norwida w Zakręcie,
- Bohaterskich Lotników Polski w Wiązownie,
pojawiła się Akademia Mocy.
Organizatorem wydarzenia było PSE, które w ramach budowy linii 400 kV Kozienice – Miłosna zaplanowało szereg działań edukacyjnych. Projektem zostały objęte wybrane szkoły zlokalizowane na trasie zaplanowanej inwestycji.
Celem Akademii Mocy było zaznajomienie uczniów klas 7 i 8 szkół podstawowych z takimi pojęciami i zagadnieniami, jak: prąd elektryczny, energia, energetyka, przesył prądu na duże odległości, bezpieczeństwo oraz podzielenie się różnymi ciekawostkami związanymi z prądem. Aby przekazywana wiedza miała jak najbardziej atrakcyjną i nowoczesną formę dla uczniów, zostało przygotowanych wiele widowiskowych eksperymentów. Uczestnicy zajęć mogli m.in. przy użyciu generatora Van De Graffa wytworzyć pioruny, zbadać, czym jest plazma, uruchomić świetlówki bez podłączenia do gniazdka, sprawdzić pobór mocy poszczególnych urządzeń oraz natężenie pola elektromagnetycznego, a w wielkiej klatce Faradaya przekonać się, jak uchronić się przed burzą.
Głównym zadaniem uczniów było doprowadzenie prądu do miasta. W tym celu, na zaprojektowanej specjalnie makiecie, musieli poprowadzić linię wysokich napięć od elektrowni do miasta. Dowiedzieli się dzięki temu, w jaki sposób prąd trafia do ich domów oraz jaką rolę odgrywają w tym linie przesyłowe najwyższych napięć i stacje elektroenergetyczne, m.in. te, które są budowane w okolicy miejsca ich zamieszkania.
Za pomocą specjalnych mierników uczniowie mogli też porównać natężenie pól elektrycznych i magnetycznych wytwarzanych przez sprzęt użytku domowego z tym wytwarzanym przez linie elektryczne. Uczniowie z ciekawością odkryli, że natężenie wytwarzane przez monitor komputerowy jest wyższe niż to, które występuje 50 m od linii najwyższych napięć.
Znając potrzeby i charakterystykę grupy docelowej PSE postawiło na dynamiczną, nowoczesną formę przekazu. Akcję poprowadziły dwie nietypowe postacie: Nikola Tesla i fikcyjna postać -PowerMan. Nikola Tesla, zgodnie ze swoim naukowym usposobieniem, wciągał uczniów w ciekawą dyskusję, aby wspólnie z nimi zrozumieć zachodzące zjawiska. PowerMan natomiast w humorystyczny sposób wprowadzał uczniów w najróżniejsze doświadczenia, których finałem było doprowadzenie prądu elektrycznego do miasta.
Cała akcja przypomniała nam skąd prąd bierze się w naszych gniazdkach oraz jak wiele pracy wkładane jest w to, abyśmy mogli bez przeszkód z niego korzystać w naszych domach. Ponadto pomogła w innowacyjny sposób, wykorzystując nowoczesne metody i techniki utrwalić i przypomnieć uczniom ważne pojęcia z fizyki, biologii i geografii, związane z energią elektryczną i energetyką.